Soorten Bosbessen

Er zijn verschillende soorten bosbessen, met smaken die variëren van mild en zoet (vooral de gekweekte soorten) tot zurig met een volle smaak (vooral de wilde bosbessen). Ze zijn qua voedingswaarde echte superfoods, die barsten van nutriënten en smaak, zonder teveel calorieën te bevatten.

Bosbessen groeien aan struiken die behoren tot de heifamilie (Ericaceae). Het is een geweldige familie, met andere bekende leden zoals de cranberry, azalea en rododendron. Bosbessen groeien in clusters en variëren in grootte van de maat van een kleine erwt tot een knikker. Ze zijn diep van kleur, en de kleur kan variëren van blauw tot kastanjebruin tot paars-zwart. De schillen worden bedekt met een wit-grijze, wasachtige laag dat de bessen beschermt. Het vruchtvlees is deels transparant en bevat piepkleine zaden. Bosbessen zijn het gezondst en het lekkerst wanneer ze in seizoen zijn. In het noordelijk-halfrond is het seizoen van mei tot oktober.

Botanisch gezien behoren alle bosbessen tot de plantenfamilie Ericaceae, en specifieker nog tot de genus Vaccinium. Binnen deze genus zijn echter drie zeer interessante en unieke groepen bosbessen!

Bosbessen (Vaccinium myrtillus) zijn wild groeiende blauwe bessen. De bosbes is nauw verwant aan de blauwe bes (Vaccinium corymbosum) en de Noord Amerikaanse ‘blueberry’ (Vaccinium cyanococcus). In de volksmond worden alle blauwe bessen vaak ‘bosbessen genoemd’, maar er zijn belangrijke verschillen:

wilde bosbessen

Wilde bosbessen zijn klein, maar bomvol smaak en nutriënten.

De echte, wilde bosbessen zitten bomvol nutriënten en smaak en zijn veel lekkerder en gezonder dan de (veel grotere) blauwe bessen die industrieel gekweekt worden. In Nederland is het helaas moeilijk om echte bosbessen te koop te vinden.

Qua fruitconsumptie, zijn bosbessen na aardbeien de populairste  bessen. Bosbessen zijn niet alleen populair, maar hebben een van de hoogste antioxidant gehaltes van alle vruchten, groenten, kruiden en specerijen. Antioxidanten zijn essentieel voor optimale gezondheid. Zij helpen vrije radicalen – zuurstofmoleculen die cellen en DNA beschadigen – bestrijden.

Bosbessen zijn een van de weinige inheemse vruchten afkomstig uit Noord-Amerika.  Noord Amerikaanse Indianen hebben er duizenden jaren van genoten. Bosbessen zijn overal ter wereld populair, en zijn te vinden in gerechten van Azië tot het Middellandse Zeegebied. Bosbessen worden vaak gekookt, maar rauwe bosbessen bieden de beste smaak en de meeste nutriënten. Voor meer informatie over de gezondste en lekkerste recepten voor bosbessen, klik hier.

 

Rabbiteye Bosbessen: Deze soorten zijn inheems in het zuiden van de VS en kan groeien tot 20 meter hoog in hun oorspronkelijke staat. Ze worden minder vaak gekweekt dan highbush bosbessen, maar wanneer gecultiveerd, de plant groeit meestal tot een hoogte van 4-10 meter.
Alle soorten van bosbessen hierboven beschreven hebben hun weg gevonden naar landbouwpraktijken over de hele wereld en zijn onderdeel van keukens uit Azië naar de Middellandse Zee. Sommige rassen werden oorspronkelijk vervoerd naar Europa en Azië uit Noord-Amerika, maar inheemse rassen van blauwe bessen zijn te vinden op alle drie continenten.

Blauwe bessen (Vaccinium corymbosum):

Blauwe bessen zijn de meest geteelde soort bosbessen, en zijn daarom het vaakst in de supermarkt te vinden. Er zijn verschillende soorten blauwe bessen (noordelijke en zuidelijke soorten).

Blauwe bessen struiken kunnen wel 4 meter hoog worden wanneer ze wild groeien, maar wanneer ze worden verbouwd snoeien de boeren de struiken meestal tot een hoogte van 1.5 – 2 meter.

Blauwe bessen zijn ook de soort bosbessen die het meest verkocht worden bij tuincentra en kwekerijen. Blauwe bessen worden vaak gehybridiseerd om grotere bessen op te leveren. Veel consumenten lijken voorkeur te tonen voor grotere bessen, hoewel de grote bessen niet per se meer smaak hebben.

Vaccinium corymbosum

‘Wilde” bosbessen (Vaccinium myrtillus): Wilde bosbes struiken worden meestal niet hoger dan 60 centimeter en blijven vaak nog niet langer dan 30 centimeter. Wilde bosbessen zijn veel kleiner dan blauwe bessen en groeien in het wild in vele delen van de VS. Ondanks de kleine bessen, hebben wilde bessen zeer veel smaak. Jammer genoeg worden wilde bosbessen niet vaak verkocht in de supermarkten.

De beste bosbessen kopen

Wat zijn de beste bosbessen? Kies bessen die stevig zijn, een volle kleur hebben en een witachtige laagje. Om de kwaliteit van bessen in de supermarkt te beoordelen, schud de container een beetje. Zo kun je zien hoe de bessen bewegen; als ze niet gemakkelijk door elkaar geschud kunnen worden, kan dit betekenen dat ze zacht en beschadigd zijn geworden of zelfs beschimmeld. Vermijd bessen die met een doffe kleur. Deze zijn vaak zacht en hebben een waterige textuur. Bosbessen moeten droog bewaard worden omdat vocht bederf kan veroorzaken.

Schud eerst de zak voorzichtig bij het kopen van bevroren bessen, Kijk of de bessen los van elkaar zitten en vrij kunnen bewegen. Indien ze samen zijn geklonterd, kan het betekenen dat ze al een keer ontdooid zijn geweest en daarna opnieuw ingevroren. Bosbessen die in het noordelijk halfrond geteeld worden zijn verkrijgbaar van mei tot oktober, terwijl geïmporteerde bessen (uit Zuid Amerika bijvoorbeeld) het hele jaar door verkrijgbaar zijn.

Verwijder meteen gebroken of beschimmelde bessen van de rest te voorkomen dat schimmel kan spreiden, maar was de rest pas vlak voor het eten. Het wassen zal de witte laagje dat de bessen beschermt verwijderen. Bewaar rijpe bosbessen in een containertje in de koelkast. In de koelkast blijven ze minstens 3 dagen goed. Bij kamertemperatuur (vooral in de zomer) kunnen de bessen al binnen een dag beginnen te bederven bederven.

Rijpe bessen kan ook worden ingevroren, hoewel dit enigszins hun textuur en smaak veranderen. Voor het invriezen, wassen, uitlekken en verwijder eventuele beschadigde bessen. Om beter te zorgen voor een gelijkmatige textuur bij het ontdooien, verspreid de bessen uit op een bakplaat of bakblik, plaats in de vriezer totdat bevroren, zet dan de bessen in een plastic zak in de vriezer.

 

Bosbessen en de gezondheid

Wat is er zo gezond aan bosbessen?

Er is veel onderzoek gedaan op de anti-oxidanten in bosbessen. Onderzoekers wilde weten wat de mogelijke voordelen van bosbessen zijn voor de gezondheid van het zenuwstelsel en de hersenen. Er is bewijs dat bosbessen het geheugen kunnen verbeteren:

Bessen staan in het algemeen laag op de glycemische index. De glycemische index (GI) geeft aan hoeveel glucose in voedsel aanwezig is en hoe snel het in de darm vrijkomt en invloed zal hebben op ons bloedsuikerspiegel. In het algemeen worden voedingsmiddelen met een GI van 50 of lager beschouwd als ‘laag’ qua glycemische index waarde. Vergeleken met andere bessen, hebben bosbessen niet een bijzonder lage GI. Studies tonen aan dat de GI van bosbessen ergens tussen de 40 en 50 zit. Bessen zoals bramen, frambozen en aardbeien zitten dichter bij een GI van 30. Bosbessen werden meegenomen in een studie van de invloed van lage GI vruchten op de bloedsuikerspiegel. De onderzoekers ontdekten dat bosbessen, samen met andere bessen, duidelijk een gunstige invloed hadden op de bloedsuikerspiegels van mensen met type 2 diabetes. De deelnemers aan het onderzoek kregen 3 porties fruit (met een lage GI, waaronder bosbessen) per dag. Een significante verbetering van de regulatie van de bloedsuikerspiegel werd waargenomen over een periode van drie maanden. Bloedspiegels van geglycosyleerd hemoglobine (of HgA1C) werden gebruikt als de standaard van de studie. Het is geweldig nieuws dat bosbessen de bloedsuikerspiegels gezond kunnen helpen houden!

Onderzoekers hebben ook aangetoond dat het mogelijk is om bosbessen in te vriezen zonder de anthocyaan antioxidanten te beschadigen. De antioxidanten in bosbessen zijn fragiel, maar blijven gelukkig onbeschadigd bij lage temperaturen. De in bosbessen aanwezige antioxidanten omvatten verschillende soorten anthocyanen. Dit zijn de kleurrijke antioxidanten die pigment bevatten en veel voedingsmiddelen prachtige blauwe, paarse en rode kleuren geven. In de studie werden bosbessen ingevroren voor tussen de 3 en 6 maanden. De onderzoekers vonden geen significante verlaging van de totale antioxidant of anthocyanine concentraties. Voorbeelden van de anthocyanen die bestudeerd werden zijn: malvidin, delphinidin, pelargonidin, cyanidin en peonidin. Deze bevindingen zijn goed nieuws voor iedereen die verse bosbessen wil bewaren en voor iedereen die alleen toegang heeft tot bevroren bosbessen. Het betekent ook dat bosbessen ijs gezond is!

Eet bio bosbessen! Een interessante studie heeft de totale hoeveelheid antioxidanten van biologisch geteelde bosbessen vergeleken met niet-biologische bosbessen. De studie concludeerde met een aantal zeer indrukwekkende resultaten in het voordeel van de biologische bessen. Biologische bosbessen bleken significant hogere concentraties fenol en anthocyaan antioxidanten te bevatten vergeleken met bosbessen uit gangbare landbouw. Er werden grotere hoeveelheden gevonden van verschillende soorten volgende anthocyaan antioxidanten:  delphinidin, malvidin en petunidin.

fytonutriënten

fytonutriënten

  • anthocyaan
    • malvidin
    • delphinidin
    • pelargonidin
    • Cyanidin
    • peonidin
  • hydroxykaneelzure
    • caffeiczuur
    • feruliczuur
    • coumarinezuur
  • hydroxybenzoëzuur
    • gallic zure
    • procatchuic zure
  • flavonole
    • kaempfero
    • quercetin
    • myricetine
  • pterostilbeen
  • resveratrol

Fytonutriënten

Bosbessen hebben volgens verschillende experts de status van superfood verdiend. De meest populaire argument waarom bosbessen een superfood zijn, is omdat ze zo veel phytonutriënten bevatten. De phytonutrient die de meeste aandacht krijgt zijn de anthocyanen. Dat zijn de mooie blauwe, paarse en rode antioxidant pigmenten die we al hebben besproken.  Hoewel anthocyanen het vaakst genoemd worden wanneer mensen de gezonde fytonutriënten van bosbessen bespreken, bevatten bosbessen verbazingwekkend veel andere fytonutriënten. Hier is een lijst met sommige van de beter bekende fytonutriënten in bosbessen:

Vrijwel alle fytonutriënten in het lijstje functioneren zowel als antioxidanten en als ontstekingsremmende stof. Het zijn al deze moeilijk uitspreekbare stoffen die verantwoordelijk zijn voor veel van de gezondheidsvoordelen die aan regelmatige consumptie van bosbessen worden bijgeschreven.

Antioxidanten

Gezien de grote verscheidenheid antioxidanten aanwezig in bosbessen, is het niet verrassend dat studies een verbetering tonen van lichaamssystemen die veel antioxidanten nodig hebben (voor bescherming tegen oxidatieve stress), zoals het cardiovasculaire systeem. Maar wat wel verrassend is,  is dat het hele lichaam er voordeel aan blijkt te hebben. Niet alleen het cardiovasculaire systeem wordt door consumptie van bosbessen versterkt. Vrijwel elk systeem van het lichaam dat tot nu toe is onderzocht blijk er voordeel aan te hebben. Zo is bewijs ontdekt dat de schade aan de spieren na zware inspanning kan worden verminderd door de consumptie van bosbessen. Er zijn ook indicaties dat het zenuwstelsel beschermd kan worden tegen oxidatieve stress door regelmatige consumptie van bosbessen. Ook aangetoond is de beschermende effect van de antioxidanten bij ouderen. De antioxidanten helpen het risico op aftakeling van de hersenen verminderen. Ook bij jongere, gezonde volwassenen van middelbare leeftijd en bij zwaarlijvige volwassenen worden de hersenen beschermd. Antioxidanten helpen de bloedsuikerspiegel reguleren. De antioxidanten in bosbessen beschermen ook het spijsverteringskanaal, vooral door de dikke darm te beschermen tegen kanker. De bosbes bevat zo veel verschillende antioxidanten, dat het hele lichaam voorzien wordt van de antioxidanten die het nodig heeft. De geweldige diversiteit aan antioxidanten in bosbessen is waarom de bosbes zo een geweldige fruit is.

Bosbessen en hartgezondheid

Onderzoeken hebben bewezen dat de antioxidanten in bosbessen het cardiovasculaire systeem ondersteunen. Het opvallende is dat bosbessen dit op allerlei verschillende manieren doen. Er werd bij een onderzoek herhaaldelijk naar de  samenstelling van het bloed gekeken. Deelnemers aten elke dag rond de 250 gram bosbessen, voor 1-3 maanden. Het bleek dat de bloedvetgehalte verbeterde. De de totale cholesterol en triglyceriden daalden. Gezonde HDL-cholesterol steeg juist.

Bosbessen beschermen ook componenten van het bloed (zoals LDL cholesterol) tegen zuurstof schade. Dit soort schade, veroorzaakt door vrije radicalen, kan in ernstige gevallen leiden tot verstopping van de bloedvaten. Het werd ook aangetoond dat de epitheelcellen van de vaatwanden worden beschermd. De reden voor de bescherming van bloedvaten en bloedvetten is een verhoging van de totale hoeveelheid antioxidanten in het bloed. Interessant is dat hoe meer bosbessen je eet, hoe meer antioxidanten in het bloed terecht komen. Studies hebben aangetoond dat de antioxidant concentraties in het bloed hoger zijn bij iemand die 500 gram bosbessen per dag eet vergeleken met iemand die een ons eet. Een halve kilo per dag is natuurlijk erg veel, maar er werd bij sommige studies verse sap van geperst.

Recent onderzoek heeft nog een factor ontdekt dat de hart ook gezond helpt houden. Het gaat om een het enzym stikstofoxide synthase (NOS). De meeste studies over de NOS hebben zich gericht op een vorm van NOS dat iNOS wordt genoemd. Teveel iNOS verhoogd risico op ontsteking. Er is echter een tweede vorm van NOS: eNOS. Verhoging van eNOS wordt juist geassocieerd met evenwichtige hartfunctie. Recente studies hebben aangetoond dat het dagelijks eten van bosbessen een verhoging van eNOS kan veroorzaken. Dit helpt verklaren waarom bosbessen zo bijzonder goed zijn voor het hart.

Ten slot helpen bosbessen en hartgezondheid door de bloeddruk te verbeteren. In een studie van zowel mannen als vrouwen van verschillende leeftijden, bleken bosbessen een gezonde bloeddruk te ondersteunen. Bij personen met te hoge bloeddruk hielpen bosbessen zowel de systolische en diastolische bloeddruk te verlagen. Bij mensen die al een gezonde bloeddruk hebben, helpen bosbessen de gezonde bloeddruk te behouden.

Goed voor de hersenen

Laboratorium onderzoeken en studies op dieren hebben aangetoond dat bosbessen de hersenen bescherm tegen vrije radicalen. Zuurstof kan schade richten aan de zenuwcellen. Aangezien de hersenen zoveel zenuwcellen bevatten lopen ze een verhoogd risico op beschadiging door zuurstof en hebben daarom extra antioxidant-bescherming nodig. Zenuwcellen in de hersenen hebben alleen het vermogen om informatie door het lichaam te sturen indien het zuurstof metabolisme in evenwicht is. Evenwicht kan alleen worden bereikt indien er voldoende antioxidanten beschikbaar zijn. Door het risico op oxidatieve stress op de zenuwcellen te beperken, helpen bosbessen goed werkende zenuwcellen te behouden en dus gezonde, goed werkende hersenen.

In een studie van oudere mensen (ze hadden een gemiddelde leeftijd van 76 jaar), moesten de deelnemers 12 weken lang dagelijks bosbessen eten. Na 12 weken werden er geheugentesten uitgevoerd. Vergeleken met de uitslagen van 12 weken eerder, waren verbeteringen van geheugen duidelijk meetbaar. De deelnemers aan het onderzoek kregen bosbessen in de vorm van sap. Er werden 350 gram bosbessen gebruikt om een kopje sap te maken. De deelnemers dronken tussen de 2 tot 2.5 kopjes sap per dag, en kregen dus bijna 1 kg bosbessen per dag binnen op die manier. De resultaten geven aan dat bosbessen nuttig zijn – niet alleen voor verbetering van het geheugen – maar zelfs voor het vertragen van andere cognitieve aandoeningen die vaak voorkomen bij mensen die ouder worden.

De ogen

De retina van het oog loopt ook een hoger dan normaal risico oxidatieve stress veroorzaakt door vrije radicalen. Voedingsmiddelen met phytonutrient antioxidanten worden vaak onderzocht om te bepalen of ze het netvlies tegen zuurstof schade kunnen beschermen. Bosbessen werden ook onderzocht in voorbereidende studies met proefdieren. In de onderzoeken bleken de anthocyanen in bosbessen het netvlies tegen zuurstof schade te beschermen. Zeer interessant is dat zij ook werd ontdekt dat bosbessen het netvlies helpen beschermen tegen schade veroorzaakt door zonlicht.

bloedsuikerwaarden

Mensen die gediagnosticeerd zijn met type 2 diabetes, metabool syndroom en insulineresistentie hebben een uitdaging om hun bloedsuiker in balans te houden. In veel gevallen hebben ook een uitdaging voor mensen met obesitas om een evenwichtig bloedsuikerspiegel te behouden. Voor deze mensen is het moeilijker dan normaal om pieken en dalen van het bloedsuikerspiegel te voorkomen.

Onderzoek naar de invloed op bosbessen op de bloedsuikerspiegels werd uitgevoerd op mensen gediagnosticeerd met type 2 diabetes, metabool syndroom of insulineresistentie. De resultaten van dit onderzoek waren consistent: het werd aangetoond dat bosbessen (samen met andere bessen) een gunstig effect hebben op de bloedsuikerspiegels van mensen die problemen hebben met hun bloedsuikerspiegels.

Dat bosbessen een gunstig effect hebben op de bloedsuikerspiegels is niet verrassend. Zelfs met een relatief hoge glycemische index, worden bosbessen beschouwd als voedsel met een lage GI.  Bosbessen bieden ook een goede hoeveelheid gezonde vezels (bijna 3 gram per ons). Dit zijn niet dezelfde soort vezels als wat in volkorenbrood zitten, ze bevatten veel meer voedingswaarde. Veel voedsel met een lage GI en veel gunstige vezels helpen de bloedsuikerspiegel te balanceren.

Geschiedenis van de bosbes

Bosbessen hebben een speciale geschiedenis in Noord Amerika. In Noord Amerika zijn er meer inheemse soorten bosbessen dan in alle ander werelddelen. Terwijl blauwe bessen afkomstig zijn uit andere delen van de wereld – waaronder Europa, het Middellandse Zeegebied en Azië – werden bosbessen oorspronkelijk bijna uitsluitend in Noord Amerika gevonden. Tegenwoordig verbouwen boeren in de Verenigde Staten nog steeds meer dan de helft van alle bosbessen van de wereld. De tweede grootste producent, met ongeveer 30% van de wereldproductie, behoort ook tot het Noord Amerikaanse continent: Canada. Er worden 130.000.000 kg. bosbessen gekweekt in de VS en in totaal 250.000.000 kg. wereldwijd. De staten Maine, Michigan, New Jersey, Oregon, en North Carolina dragen het meest bij aan bosbessen productie. De staat Maine is gespecialiseerd in blauwe bessen, en is de grootste producent van blauwe bessen ter wereld.

Teelt van blauwe bessen was wijdverspreid bij de Indiaanse stammen in Noord Amerika. Europese kolonisten ontdekten de bosbes dankzij deze Indiaanse tradities en bracht verschillende soorten bosbessen terug naar Europa. Toch is de commerciële teelt van bosbessen in Europa een relatief recent fenomeen, die pas in de de 20e eeuw op gang kwam. Dankzij de toenemende teelt van de bosbes in het zuidelijk halfrond, vooral de Zuid-Amerikaanse landen zoals Chili, Argentinië en Uruguay en ook Zuid Afrika, Nieuw Zeeland en Australië, kunnen verse bosbessen nu het hele jaar door, bijna overal ter wereld worden gegeten.

Een interessant ontwikkeling in de recente geschiedenis van bosbessen is dat consumptie in de VS sterk is toegenomen. In 1997 at de gemiddelde Amerikaan slechts 400 gram bosbessen per jaar. Tien jaar later, werd dat getal bijna verdubbeld naar een gemiddelde van 750 gram per jaar. De toenemende consumptie heeft geleid tot een uitbreiding van de teelt van bosbessen met bijna 25.000 hectare extra land in de VS voor verbouwing van bosbessen.